قالب وردپرس

مزیت‌های فنی و اجرایی ساز‌ه‌های CFT

همان‌طور که به تفصیل اشاره شد، سازه‌های CFT به‌دلیل ترکیب بتن و فولاد، مزیت‌های متعددی از جنبه‌های فنی و اجرایی، اقتصادی و رفتاری دارا می‌باشند. مزایای اقتصادی و مزیت‌های رفتاری به تفصیل مورد بحث قرار گرفت. در این متن به مهمترین مزیت‌های فنی و اجرایی سازه‌های CFT اشاره می‌شود.

• بهبود کیفیت ساخت

مقاطع فولادی قوطی‌شکل دارای مزیت‌های فراوانی هستند. با این وجود استفاده از مقاطع توخالی دست‌ساز مشکلات متعددی در پی دارد:

  • اعوجاج ورق در وجوه مقطع
  • رواداری بیش از مقادیر مجاز در ستون‌های با طول زیاد
  • الزام استفاده از جوش نفوذی جهت اتصال بین وجوه مقطع در بخش‌هایی از طول ستون
  • احتمال وجود معایب فراوان در جوشکاری انجام‌شده
  • صعوبت بازرسی جوش

با استفاده از مقاطع HSS (که در خطوط خودکار و با کیفیتی بسیار بالاتر تولید می‌شوند) در ستون‌های CFT کلیه مشکلات مذکور مرتفع می‌گردند.

 

• امکان استفاده از مقاطع ستون با ابعاد یکسان در ارتفاع

در طراحی سازه‌ها معمولاً در طبقات بالاتر، مقاومت موردنیاز ستون کاهش می‌یابد. درنتیجه مهندسین باهدف اقتصادی نمودن طرح، هر چند طبقه و پس از اختلاف قابل‌توجه مقاومت موجود مقطع و مقاومت موردنیاز، نسبت به کاهش مقاومت موجود از طریق کاهش ابعاد مقطع ستون مبادرت می‌ورزند. اما این تغییر مقطع چندان هم کم‌هزینه نیست و مشکلاتی ازجمله صعوبت ایجاد قطعه واسط در محل تغییر ابعاد مقطع ستون، خطاهای اجرایی و عدم تناسب ابعادی مقاطع در طبقات را به‌دنبال دارد.

در فصل دوم “کتاب راهنمای طراحی مقاطع فولادی پرشده با بتن” باتوجه‌به الزامات آیین‌نامه‌ای به امکان استفاده از نسبت‌های بالاتر بعد به ضخامت در مقاطع CFT پرداخته خواهد شد. نسبت مذکور این امکان را برای طراحان به ارمغان می‌آورد که در تراز بالاتر، از مقاطع ستون دارای ابعاد مشابه استفاده کنند و برای کاهش مقاومت موجود از تغییر ضخامت مقطع استفاده کنند. این امر علاوه‌بر سهولت اجرایی، برای ستون‌های درمعرض دید نیز جلوه معماری زیباتری در پی خواهد داشت. ازسوی‌دیگر این قابلیت درمواردی‌که تنها مقاومت خمشی موردنیاز کنترل‌کننده طرح است، سبب کاهش فولاد مصرفی سازه می‌گردد.

در تصویر زیر یکی از پروژه‌های مجموعه CFTIRAN می‌شود. همان‌طور که در تصویر واضح است، ابعاد خارجی ستون در ارتفاع یکسان است و صرفا ضخامت بخش فولادی در ارتفاع کاهش می‌یابد.

 

"<yoastmark

منبع: کتاب راهنمای طراحی مقاطع فولادی پرشده با بتن (CFT)