ستون­های CFT دارای اشکال متنوعی از قبیل دایره­ای (CHS), بیضوی، مربعی (SHS)، مستطیلی (RHS) و همین­طور شش ضلعی هستند. علاوه بر این مقاطعی همچون مقاطع مستطیلی با دو وجه گرد نیز به دلایل زیبایی شناسی معماری کاربرد دارند. البته مقاطع مربعی و مستطیلی به دلیل سهولت در اجرای اتصال تیر به ستون و همین­طور مقاومت خمشی مناسبی که دارند، روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می­گیرند.

از نظر معماری

در مقاومت­های یکسان، مقاطع فولادی پر شده با بتن در مقایسه با مقاطع فولادی و بتنی، ابعاد کوچک­تری دارند که علت آن در بخش “ویژگی­ های سازه ای” به اختصار توضیح داده شده است. همین امر سبب می­شود در بخش پارکینگ فضای بیشتری در اختیار باشد و در دیوارها، بیرون­زدگی­ها بشدت کاهش یابد و فضای معماری بهتری در دسترس باشد.

یکی از مواردی که از نظر معماری مطلوب نیست، تعدد ستون­ها در پلان می­باشد که علت آن کوتاه بودن طول دهانه­ها ست. اما ستون­های CFT این امکان را در اختیار قرار می­دهند تا طول دهانه­ها بلندتر شود که این امر دست طراحان را از نظر معماری بازتر می­کند.

از مقاطع فولادی پر شده با بتن هم در سازه­های کوتاه مرتبه و هم بلند مرتبه استفاده می­شود. از معروف­ترنی سازه­های بلند مرتبه­ای که از این نوع سیستم استفاده کرده می توان به برج تایپه 101 به ارتفاع 509 متر، ساختمان سگ پلازا به ارتفاع 292 متر و برج کانتون به ارتفاع 600 متر اشاره کرد. 

از نظر سازه­ ای

مقاومت فشاری و مقاومت کششی به ترتیب از مهم­ترین ویژگی­های ذاتی بتن و فولاد می­باشند. در ستون­های CFT به دلیل محصور شدگی سه محوره بتن توسط فولاد، مقاومت فشاری بتن بهبود می­یابد. همچنین مقطع HSS  از مقاومت کششی بالایی برخوردار است و به دلیل مهارشدگی توسط بتن، در حالت فشار دیرتر دچار کمانش موضعی می­گردد. بنابراین اصلی­ترین ویژگی ذاتی فولاد و بتن به صورت مناسبی به­مار گرفته می­شود.

نمودار 1، نتایج مقاومت فشاری یکسری آزمایش روی سه نوع ستون با مقطع فولادی توخالی، مقطع بتنی مسلح و مقطع CFT را نشان می­دهد. مقطع فولادی توخالی با تنش تسلیم 363 مگاپاسکال و ضخامت 3.46 میلی­متر و به قطر 160 میلی­متر و بتن با مقاومت فشاری 78 مگاپاسکال در این ستون­ها استفاده شده و ابعاد مقطع ستون CFT با مقطع فولادی توخالی و ابعاد مقطع بتنی مسلح با ابعاد هسته بتنی غیر مسلح ستون CFT برابر است. همان­طور که از نمودار 1 قابل مشاهده است، مقاومت فشاری ستون CFT از مجموع مقاومت فشاری مقطع فولادی توخالی و مقطع بتنی مسلح هم بیشتر است.

علاوه­بر این مزیت­ها، مقاطع فولادی پر شده با بتن به دلیل عملکرد مختلط، ظرفیت استهلاک انرژی بیشتری در مقایسه با مقاطع فولادی توخالی یا مقطع بتنی مسلح دارند.

یکی از چالش­های موجود در سازه­های با سیستم باربر جانبی قاب خمشی که بسیار متداول هستند، کنترل تغییر مکان­های جانبی است. برای کاهش تغییر مکان­های جانبی، نیاز به ممان اینرسی بیشتر در ستون­ها داریم که این امر با افزایش ابعاد مقاطع فولادی توخالی و مقاطع بتنی میسر می­شود؛ اما در ستون­های CFT بدون نیاز به افزایش ابعاد مقطع، سختی مناسب به دلیل حضور همزمان فولاد و بتن بدست می­آید و بنابراین سختی جانبی این نوع سازه­ها از سازه­های فولادی و بتنی بیشتر خواهد بود.

از نظر اقتصادی

1) کاهش میزان فولاد مصرفی که منجر به کاهش هزینه­های تمام شده می­شود.

2) هزینه کمتر این نوع ستون­ها نظر به مقدار مصالح مصرفی در مقایسه با مقاطع فولادی برای رسیدن به مقاومت مشخص، استفاده بهینه از فولاد و بتن و نسبت­های مجاز زیاد بعد به ضخامت.

3) کاهش هزینه­های رنگ­آمیزی در مقاطع بسته نسبت به مقاطع باز.

4) کاهش هزینه­ آماده­سازی سطح باتوجه به تولید خودکار مقاطع HSS از ورق فولادی رول شده.

5) کاهش هزینه­های تمام شده مقاطع HSS باوجود  کیفیت بالاتر نسبت به مقاطع معمول.

6) کاهش زمان ساخت مقاطع HSS به­دلیل پیش­ساختگی.

7) کیفیت و دقت بالای ساخت این مقاطع به دلیل تولید صنعتی.

8) کاهش تاخیرهای ناشی از خطای ساخت در حین نصب سازه.

9) کاهش زمان ساخت و ساز در مقایسه با سازه­های بتنی باتوجه به آنکه در این نوع ستون­ها مقطع HSS مانند قالب عمل می­کند و نیاز به صرف زمان برای بازکردن قالب­ها دیگر وجود ندارد.

10) کاهش زمان ساخت و ساز در مقایسه با سازه­های بتنی باتوجه به آنکه در سازه­های CFT دیگر نیاز به صرف زمان زیاد برای رسیدن بتن به مقاومت کافی برای تحمل بارهای سرویس نیست؛ به این ترتیب مدت زمان اجرای یک پروژه فولادی 30 درصد و اجرای پروژه بتنی 60 درصد بیشتر از یک پروژه CFT زمان می­برد.

11) مقاومت بیشتر ستون­های CFT درمقایسه با دیگر ستون­ها دربرابر حریق به­طوری که مقاومت اعضا با مقطع فولادی پر شده با بتن در برابر حریق، به­دلیل جذب گرما توسط هسته بتنی، تغییرات دما در جدار فولادی با سرعت پایین­تری رخ می­دهد که باعث افزایش چشمگیر مقاومت عضو در برابر حریق می­گردد و درصورت از دست رفتن مقاومت مقطع فولادی، هسته بتنی باربری را برعهده گرفته و از فروریزش ناگهانی جلوگیری می­کند.